Een Vij5 Ambassadeur is, net als wij, groot fan van de Vij5 collectie. Het is niet zomaar een verkooppunt, maar een winkel die nét even wat meer weet van onze producten. De lijnen tussen een ambassadeur en Vij5 zijn kort, daardoor kan hij of zij je alles vertellen over de Vij5 collectie!
De maand mei gebruiken we om te vertellen wat maakt dat deze ambassadeurs de liefde voor onze producten delen. Het spits wordt afgebeten door Edwin Pelser. Anieke ging met hem in gesprek, ben je benieuwd naar het hele gesprek? Beluister dan (ook) de podcast.
Tekst: Daniëlle van de Haterd (Staaldraad Tekstschrijver)
Fotografie: Vij5
Edwin Pelser heeft sinds twaalf jaar een interieurwinkel in Den Haag die dezelfde naam draagt als hijzelf. Hier verkoopt hij niet alleen producten, maar ook verhalen. Edwin is één van de ambassadeurs van onze producten, deze zijn namelijk al sinds het eerste uur in zijn aanbod opgenomen.
“Als het verhaal achter een product sprekend is, dan maakt dit dat mensen het voor langere tijd interessant vinden.”
Edwin Pelser
“Een goed product gaat niet alleen om vorm, kleur of trend, maar ook om het verhaal dat de ontwerper wil vertellen. Als dat verhaal sprekend is, dan maakt dit dat mensen het product voor langere tijd interessant vinden.” Precies dat is wat de Vij5 collectie volgens Edwin zo geschikt maakt voor zijn winkelassortiment. “De producten van Vij5 hebben allemaal een verhaal, dat is wel heel tof. Het gaat vaak over de manier waarop iets gemaakt is, meestal is er een bijzonder productieproces, dat is wat ik leuk vind om door te vertellen.”
“Voor ons zijn mensen als Edwin een onmisbare schakel in de cyclus die we voor ieder product doorlopen.”
Arjan & Anieke
Zijn passie voor verhalen ontdekte Edwin in de tijd dat hij werkte bij de Design Academy Eindhoven. “Het viel me op dat de meeste van de prachtige verhalen die ontwerpers te vertellen hebben in de academie bleven hangen. Ik vroeg me af of de uiteindelijke gebruiker eigenlijk wel precies wist wat de bedoeling is van een ontwerp.”
Edwins roots liggen niet in de designwereld, hij heeft hogere hotelschool gedaan en in communicatiefuncties gewerkt. Degene die een product kan maken is hij dus niet, wat ie wel bijzonder goed kan is erover vertellen. Voor ons zijn mensen als Edwin een onmisbare schakel in de cyclus die we voor ieder product doorlopen (ontwerpen – vertalen – verzamelen – maken – delen); een product wordt pas ‘echt’ als iemand het koopt en gaat gebruiken.
Edwin houdt van laagdrempeligheid in zijn winkel. “Veel mensen hebben eigenlijk helemaal geen verstand van design, toch wil ik dat ook zij binnen durven komen. Ik wil niet uitstralen dat het hier een chique designtempel is waar alleen superhippe mensen welkom zijn. Liever creëer ik gezelligheid.”
Of mensen zich heel bewust zijn van het feit dat ze door een product te kopen onderdeel worden van het ontwerpproces, dat weet Edwin niet. Wat ie wel merkt is dat klanten het soms heel leuk vinden om iets met een bepaalde naam te kopen. “Veel klanten vinden het belangrijk om een origineel product te hebben en niet de ‘rip-off’ van een keten. Er zijn wel eens mensen die een opmerking maken over de hoge prijzen in vergelijking met varianten die ze elders gezien hebben. In dat geval kan ik heel goed uitleggen waarom dat zo is. Ik vind het fijn om te kunnen vertellen wat voor ontwikkelingsproces er achter een product zit, daar hebben mensen vaak helemaal geen weet van.”
“Ik wil niet uitstralen dat het hier een chique designtempel is waar alleen superhippe mensen welkom zijn.”
Edwin Pelser
“Ik moet een verhaal kunnen vertellen bij een product. Als ik dat niet kan, dan past het niet in de winkel.”
Edwin Pelser
Wanneer Edwin feedback van zijn klanten krijgt over de aangeschafte producten, dan vindt ie dat erg leuk “Ik krijg regelmatig fotootjes toegestuurd en soms ook informatie die ik kan terugkoppelen aan de ontwerper of producent. Dat is wel mooi, voor mijn gevoel is dit wat de cyclus sluitend maakt. Het zou eigenlijk veel meer moeten gebeuren dat de gebruiker teruggeeft wat er goed is en wat niet.”
Edwin heeft een voorliefde voor een aantal merken. Deze zie je dan ook breed vertegenwoordigd terug in zijn winkel. “Misschien ben ik hierin niet zo commercieel maar het gaat voor mij niet alleen om de producten, maar ook om de manier waarop ik met de ontwerpers samenwerk. Wanneer het contact fijn is, is het ook een kwestie van gunnen. Los daarvan zijn er natuurlijk wel een aantal pijlers, één daarvan is dat ik een verhaal moet kunnen vertellen bij een product. Als ik dat niet kan, dan past het niet in de winkel.”
“Het gevoel bij een product is voor mij heel belangrijk.”
Edwin Pelser
Wat Edwin aanbiedt is een mix van gevestigde namen en onbekende ontwerpers. Mensen komen naar de winkel en vinden daar dingen die ze al ooit gezien hebben en daartussen staan spullen die ze nog nooit gezien hebben. Hij merkt dat dit van twee kanten gewaardeerd wordt; de onbekende ontwerper krijgt een podium tussen de bekende namen en de gevestigde orde vindt het leuk dat hun producten worden omringd door echte designitems. “Soms weet ik van nieuwe dingen bij voorbaat al dat ik ze niet ga verkopen, maar dan vind ik het nog steeds leuk om ze te hebben. Ik zal nooit zomaar iets gaan verkopen omdat ik weet dat het goed verkoopt, het gevoel bij een product is voor mij heel belangrijk.”
Dat Edwin door ons benoemd is tot ambassadeur van de Vij5 collectie ziet hij zelf als een voordeel. “Het maakt dat de lijntjes kort zijn en dat ik dus het verhaal nóg beter kan vertellen. Ik kan informatie verschaffen over het product maar ook over de mensen erachter, daarnaast biedt het wederzijds ruimte om producten gewoon eens te proberen.”
Edwins favoriete product in de Vij5 collectie is de coatrack by the meter. “Ik vind dat gewoon een heel tof ding dat echt uit het materiaal ontstaan is. Ik zie helemaal voor me hoe dit ontwerp zich speels heeft ontwikkeld en ik ben benieuwd of er nog onderdelen bij gaan komen.” Producten die Edwin omarmt voldoen vaak aan het principe ‘vorm volgt functie’. Dit geldt voor de coatrack maar ook voor andere ontwerpen in de Vij5 collectie.
Vooruitkijken is niet Edwins handelsmerk of expertise. Liever handelt hij ad hoc, dingen ontstaan gaandeweg door tijd en omstandigheden. “Er werd mij bijvoorbeeld gezegd dat ik meer aan interieurontwerp moest gaan doen. Ik heb daarover nagedacht en besloten dat dat niet is waar ik heel goed in ben of wat ik wil doen. In plaats daarvan heb ik naar de mensen om me heen gekeken, zo is een team ontstaan van interieurontwerpers. Zo’n samenwerking vind ik supertof en ik kan me gewoon blijven bezighouden met wat hier in de winkel gebeurt.”
“Je moet ontwikkelingen integreren maar op je eigen manier toepassen.”
Edwin Pelser
“De winkel is voor mij als het ware een basis van waaruit ik nieuwe dingen kan organiseren. Hoe de toekomst is kan ik natuurlijk niet echt voorspellen, wel vind ik dat je daar zelf bij bent en dat je keuzes moet maken die bij je passen. Ik ben twaalf jaar geleden zelfstandige geworden, daarvoor moest ik het doen zoals mijn baas vond dat het moest. Meegaan in voorspelde trends voelt eigenlijk een beetje hetzelfde, ik wil zelf kunnen bepalen en niet meegaan in ontwikkelingen waarin ik me niet thuis voel.”