Designer interview: Studio Thier & van Daalen

met Geen reacties

In deze interview-serie gaan we in gesprek met de ontwerpers waar we mee samenwerken. Hoe kijken zij tegen het ontwerp-vak aan? Waar komen hun drijfveren en fascinaties vandaan? Hoe zijn de producten ontstaan die zijn opgenomen in de Vij5 collectie en welke invloed heeft hun opleiding gehad op hoe hun ontwerpstudio er nu uitziet?

Dit keer een gesprek met Iris van Daalen. Samen met partner Ruben Thier heeft zij in Eindhoven Studio Thier & van Daalen. Hij is technisch sterk en heeft een groot probleemoplossend vermogen, zij kijkt meer naar lichtval en hoe kleuren reageren. Samen komen ze zo tot één mooi product. Ontwerpen ontstaan vanuit een fascinatie voor licht, reflectie, kleur, verbindingen en duurzame materialen. De Angled Cabinet is hiervan een voorbeeld, sinds 2017 maakt de kast deel uit van de Vij5 collectie.

Tekst: Daniëlle van de Haterd (Staaldraad Tekstschrijver)
Fotografie op locatie: Blickfanger
Portretfoto: Blickfanger
Product fotografie: Vij5 + Studio Thier & van Daalen

Arjan & Anieke: ‘Kun je wat meer vertellen over hoe jullie tot het ontwerp van de Angled Cabinet zijn gekomen?’

Iris: ‘Deze kast is met name tot stand gekomen door Rubens technische inslag. Hij raakte geïnspireerd door de verbindingen van houten frames die we voor andere ontwerpen gebruiken en onderzocht wat hier nog meer mee kon. De Angled Cabinet is dus eigenlijk geboren uit een fascinatie voor houtverbindingen en het gegeven dat je van ranke latjes iets heel sterks kunt maken. De gelaagdheid van het glas waarvan de planken gemaakt zijn zorgt ervoor dat het een echte Thier & van Daalen geworden is, dit geeft namelijk kleurstapeling en lichtreflecties.’

Iris: ‘Het grootste struikelblok in het ontwerp was de productieprijs (en daarmee dus de verkoopprijs). Om die te beperken stoppen we nu onze eigen liefde in de kast. We boren bijvoorbeeld zelf de gaatjes, Ruben heeft daarvoor een mal gemaakt. Dit kunnen we doen omdat het niet om grote aantallen gaat. Stel dat we maandelijks een groot aantal kasten zouden verkopen, dan zouden we gedwongen worden een andere oplossing te zoeken, dat is dan een nieuwe uitdaging!’

“De essentie van productontwerp is dat iets werkt in alle opzichten en dat je er naar wil blijven kijken.”

Studio Thier & van Daalen

Arjan & Anieke: ‘Waarom past de Angled Cabinet naar jouw mening goed in de Vij5 collectie?’

Iris: ‘Met name vanwege het materiaal waarvan de kast gemaakt is. Je ziet ‘gewoon’ een houten kast, maar als je goed kijkt dan zie je de vernieuwing. Zo is dat in mijn ogen bij alle producten in de Vij5 collectie. Iets lijkt simpel maar zit technisch heel vernieuwend in elkaar.

Dat is volgens mij ook de essentie van productontwerp; dat iets werkt in alle opzichten en dat je er naar wil blijven kijken.’

Arjan & Anieke: ‘Welke opleiding hebben jullie gevolgd en wat is je daar echt van bij gebleven?‘

Iris: ‘Zowel Ruben als ik zijn opgeleid aan de Design Academy. Voor mij was het in eerste instantie het gebouw dat me zo aansprak. De beleving van de ruimte vond ik heel fijn. Daarnaast herkende ik mezelf in de mensen en raakte ik geïnspireerd door de diversiteit van het lesaanbod en docenten. Dit heeft me in staat gesteld kennis te maken met de diverse kanten van het ontwerp vak en het ontwikkelen van een eigen stijl.

Ruben volgde de opleiding vanuit een ander uitgangspunt dan ik. Hij is technischer. Als kind al haalde hij dingen uit elkaar om te kijken hoe iets in elkaar zit. Hij heeft zich daarom meer toegelegd op de productkant terwijl mijn aandacht uitging naar de interieurrichting.’

“Achteraf gezien waren we erg naïef. ‘Ja waarom niet?’ dachten we en zo stonden we ineens met onze producten op de designbeurs in Milaan.”

Studio Thier & van Daalen

Arjan & Anieke: ‘Na jullie opleiding zijn jullie je eigen ontwerpstudio gestart. Waarom hebben jullie hier destijds voor gekozen?’

Iris: ‘Toen we in 2011 onze opleidingen hadden afgerond zaten we midden in de crisis. De banen in onze sector lagen toen niet voor het oprapen dus besloten we voor onszelf te beginnen. Achteraf gezien waren we erg naïef. ‘Ja waarom niet?’ dachten we en zo stonden we ineens met onze producten op de designbeurs in Milaan. Enorm overweldigend was dat, we kregen heel veel bezoekers maar hadden geen idee aan wie we wel iets hadden en aan wie niet. Pas toen realiseerden we ons wat er eigenlijk allemaal komt kijken bij het hebben van een eigen bedrijf. Alles wat we nu weten, hebben we geleerd met vallen en opstaan en door ons te omringen met gelijkgestemden. Die crisis zien we nu als een soort van geluk bij een ongeluk.

Het is trouwens niet zo dat we nooit iets anders gedaan hebben dan voor onszelf werken hoor. We hebben naast de studio verschillende bijbanen gehad en zelfs nu nog werkt Ruben twee dagen per week als design engineer bij een bedrijf in ledverlichting.’

“Door niet braaf te zijn ontstaan innovatieve ideeën.”

Studio Thier & van Daalen

Arjan & Anieke: ‘Hoe ziet een ontwerpproces er bij jullie uit?’

Iris: ‘Ontwerpen ontstaan eigenlijk altijd vanuit onderzoek en nieuwsgierigheid naar een materiaal. Wanneer we iets interessants ontdekken, gaan we daarmee aan de slag. Inspiratie kan uit allerlei hoeken komen. In de tijd voor corona -toen we nog ergens kwamen- vonden we het bijvoorbeeld in musea, fabrieken of op vakantie.’

Arjan & Anieke: ‘Over corona gesproken, weer een crisis. Heeft dit invloed op jullie werk?’

Iris: ‘In positieve zin zou je kunnen zeggen. In eerste instantie viel ons werk een beetje stil, dat gaf ons de ruimte om na te denken en te focussen op onze lijn. Op een zeker moment nam de vraag naar onze producten ineens toe. Met name de colour shelves en lampen vonden aftrek. Mensen moesten veel thuis zijn en wilden hun huis mooi maken, ze konden niet naar de winkel en waren dus aangewezen op online aankopen. Gelukkig hebben ze ons ook gevonden. Voor ons hield dit in dat de focus anders kwam te liggen. We moesten gaan maken in plaats van bedenken. Dat laatste komt ook doordat er geen beurzen zijn, dit vermindert de druk om nieuwe items te ontwerpen. Natuurlijk zijn we nog bezig met ontwerpen, maar in een ander tempo.’

“Onze ontwerpen zijn altijd een samensmelting tussen natuurlijk gedrag van een materiaal en een door ons bedacht pad.”

Studio Thier & van Daalen

Arjan & Anieke: ‘Wat is er volgens jou kenmerkend aan jullie werk?’

Iris: ‘Onze ontwerpen zijn altijd een samensmelting tussen natuurlijk gedrag van een materiaal en een door ons bedacht pad. We stoppen dus iets van onszelf in een natuurlijk proces. We hebben een voorkeur voor materialen die flexibiliteit in zich hebben, wij geven ze een beperking waardoor ze een vorm krijgen die deels natuurlijk is en deels gemaakt. Een mooi voorbeeld hiervan zijn onze glasvormen in frame zoals je die bijvoorbeeld ziet bij de Captured Bubble Light.’

Arjan & Anieke: ‘Hoe belangrijk is samenwerking voor jullie?’

Iris: ‘Dat vinden wij heel belangrijk. Sowieso werken wij als duo graag samen, we hebben eigen kwaliteiten en taken, we helpen elkaar daarbij door het stellen van kritische vragen.. Ook samenwerking met andere bedrijven, ambachtslieden en merken vinden wij heel belangrijk, we zouden dat in de toekomst graag nog meer doen omdat het kan leiden tot verrassende resultaten.’

Arjan & Anieke: ‘Is er iets dat jullie een nieuwe generatie ontwerpers willen meegeven?’

Iris: ‘Denk goed na over duurzaamheid. Je kunt iets maken dat er heel mooi uitziet, maar als de materialen of productielijnen slecht of belastend zijn dan wordt de wereld er niet mooier van.’