Dutch Design Week 2021

met Geen reacties

Refillable
Candles
Celebrating
15 years
of Vij5

Omdat Vij5 in 2021 15 jaar bestaat, hebben we voorafgaand aan de DDW alle ontwerpers waarmee we samenwerken onder de Vij5-collectie uitgenodigd om een ‘navulbare kaars’ te ontwerpen. Een overzicht van hun unieke ontwerpen was tijdens DDW 2021 te zien in de Vij5 showroom.

De ontwerpers kregen carte blanche waardoor hun verschillende handschriften goed naar voren kwamen in het eindproduct. De tentoonstelling toonde hierdoor een breed scala aan persoonlijke interpretaties en vormde tegelijkertijd een interessante eenheid, net als de Vij5-collectie.

Navulbare kaars

Een ‘navulbare kaars’ is een vorm/container die gemakkelijk kan worden (her)gevuld met vloeibaar kaarsvet om een kaars te vormen. Het is de bedoeling dat na het opbranden van de kaars, de gebruiker via onze webshop een navulset kan kopen en de houder zelf opnieuw kan vullen.

Koolzaadwas

Voor dit project werken we met koolzaadwas: een lokaal, veilig en gemakkelijk te verwerken product als duurzaam alternatief voor paraffinekaarsen. Een voordeel van koolzaadwas is ook, dat het een relatief laag smeltpunt heeft waardoor de container gemakkelijk schoon te maken is met heet water en een sopje of in de vaatwasmachine (wanneer het materiaal van de container dit toelaat).

Hieronder volgt een overzicht van de verschillende ontwerpen die tijdens de DDW in de Vij5 showroom te zien waren. Dit varieerde van prototypes tot kleine series, afhankelijk van de mogelijkheden die we vooraf aan de DDW tot onze beschikking hadden. Vanaf de DDW proberen we van de meeste ontwerpen een kleine productieserie te maken, zodat de kaarsen in onze webshop gekocht kunnen worden. Een selectie van alle inzendingen wordt mogelijk een vast onderdeel van de Vij5 collectie.

David Derksen – Tafel Architectuur

David Derksen maakte zijn navulbare kaars onderdeel van zijn ’Tafel Architectuur’ project waarin hij speelt met de abstractie van schaal. De ontwerpen representeren architecturale elementen voor op tafel die samen een abstract stadsbeeld vormen. Uiteraard zijn het ook op zichzelf staande objecten die refereren aan gebouwen. Zijn ontwerp bestaat uit een keramieken basis en een geperforeerde aluminium cilinder die los op de basis staat.

Atelier LVDW – Melt

Atelier LVDW deed onderzoek naar de mogelijkheden van translucent gips. De dichtheid van gips zorgt er normaliter voor dat het geen licht door kan laten, maar Atelier LVDW ontdekte dat door het toevoegen van kokosolie de fysische eigenschappen van het oorspronkelijke materiaal veranderen. Het materiaal gaat lichtelijk rijzen waardoor een groter volume ontstaat. De kokosolie wordt gevangen in het gips en zorgt bij warmte voor een bijzondere lichtdoorlatendheid en een aangename geur. Dit experiment is toegepast in de Refillable Candle als 4 tegels welke samen versmelten en worden gebonden door een bodem van gips.

Studio Pesi – GLORIA

Studio Pesi’s doel was om een navulbare kaars te ontwerpen vanuit een puur materiaal, dat weinig afwerking nodig heeft en gebruik maakt van een simpel productieproces. De vorm van de kaarsenhouder laat direct zien hoe de houder is gemaakt: twee vormen worden tegenover elkaar laser gesneden uit een stalen buis. Deze productietechniek maakt efficiënt gebruik van het materiaal, vindt snel plaats en is geschikt voor zowel kleine als grotere productieseries. Het scherm aan de achterkant, dat een uniek silhouet geeft aan de container, reflecteert het licht van de vlam en zorgt voor een warme sfeer.

Antje Pesel – Refillable Candle Handle

Antje Pesel creëerde een handvat voor de navulbare kaars, geïnspireerd op oude klassieke kandelaars en lantaarns. Met dit handvat kan de kaars eenvoudig aan de muur worden gemonteerd. Hiermee geeft Antje de kaars een bijzondere en duidelijk gedefinieerde plaats, anders dan zijn meer voorspelbare plek op tafel. Het ontwerp van zowel het glas als het handvat is zeer minimalistisch en ontstaan vanuit deze functie. Door zijn symmetrie is het handvat in twee richtingen bruikbaar en kan het product aan verschillende ruimtes worden aangepast.

Daphna Laurens – 15Y5

Daphna Laurens streeft ernaar om vorm en functie samen te brengen. Ze geven veel om esthetiek maar willen ook dat hun designobjecten nut hebben. Hun ontwerp voor de Refillable Candle is een perfect voorbeeld van deze ontwerpmethodologie. Twee functionele kenmerken vormden de basis van het ontwerp voor de kandelaar. Door de was container te laten zweven, zal de hitte van de kaars geen schade toebrengen aan het tafelblad. De constructie die nodig was om de container omhoog te brengen voorkomt tegelijkertijd dat de vlam niet door wind/tocht wordt uitgeblazen.

Maarten Baptist

Maarten Baptist maakte samen met een Eindhovense glasblazer een aantal kaarsenhouders in borosilicaat glas. Voor zijn ontwerp ging hij uit van drie verschillende formaten laboratoriumbuizen, die standaard als basis dienen voor iedere vorm in borosilicaat glas. In plaats van het glas in een bepaalde vorm te blazen, besloot Maarten om een aantal ‘sneden’ in de buizen te maken en deze vormen vervolgens naar buiten te buigen, waardoor opmerkelijke handgrepen ontstaan. Dit geeft de houder een bijzondere architectonische vorm die een dialoog aangaat met de kaars.

Studio Thier & van Daalen – Ripple

Studio Thier & van Daalen maakt gebruik van het vlammetje van de kaars om, in combinatie met de juiste materiaalkeuze, een mooie flikkering en lichteffect te creëren. Als basis kozen ze voor een laboratoriumglas profielbuis, geïnspireerd op een rimpeling van water. Van de buis wordt een minimalistisch glas gemaakt als container voor de kaars. Deze container wordt met kleine magneetjes op een metalen houder bevestigd. Het eindproduct moet volgens Studio Thier & van Daalen helder en simpel zijn, en uitnodigen te gebruiken en opnieuw te vullen!

KellerFreyschmidt – Raaklijn

KellerFreyschmidt gebruikte glas als uitgangsmateriaal om het licht van de kaars en de geleidelijk smeltende was te kunnen observeren. De transparantie van glas laat ook het spel van licht tussen kleuren, reflecties en schaduwen toe. De koepelvormige containers zijn gemaakt van borosilicaatglas en balanceren visueel op een glazen platform, dat met de hand is gemaakt door glas in ronde vormen te smelten. Omdat hier twee verschillende glassoorten samenkomen, zijn de elementen niet aan elkaar te smelten, maar worden ze aan elkaar gelijmd met een UV-bestendige glaslijm, die niet zichtbaar, oersterk en gebruikelijk is bij de verwerking van glasproducten.

Koen Devos

Koen Devos nam als uitgangspunt een ondiepe vorm, vanwege zijn afkeur voor een diepe vorm gevuld met kaarsenvet. Als deze enkele avonden na elkaar gebrand heeft, zit deze vaak vol vlekken en zo’n diepe vorm kan je na verloop van tijd ook nog moeilijk aansteken. Liever vult hij in één keer een aantal ondiepe objecten die onderling te stapelen zijn. Zodoende kan elk object ca. 3 á 5 uur branden en heb je elke avond weer een mooie kaars! Het stapeleffect is ook in de vormgeving zichtbaar: brandt de kaars dan worden de interne trapjes geleidelijk zichtbaar.

Jeroen Wand

Studio Jeroen Wand heeft met zijn signatuur gisptechniek een eigen interpretatie gemaakt van de klassieke driearmige kandelaar. De compartimenten zijn gegoten in een mal en daarna gedroogd. Vervolgens worden deze vormen ondergedompeld in nieuw gemengd gips. Tijdens de onderdompeling hecht het nieuw gemengde en nog vloeibare gips zich aan de basisvorm. De drie compartimenten van ieder 100 ml werden na het dopen samengevoegd waardoor ze ‘samensmelten’ tot één kandelaar. Door de combinatie van controle en het vrij laten reageren van het gips, vormt het materiaal zijn eigen unieke vorm.

Jenna Postma – Align

Jenna Postma’s handgemaakte porseleinen container is geïnspireerd op een Japanse stempel techniek, waarbij uitsparingen opgevuld worden met een andere kleur klei. De deksel biedt de mogelijkheid om je doosje lucifers of aansteker op een mooie manier op te bergen. Door de kaars en de deksel met elkaar te combineren ontstaat een grafisch lijnenspel. Er zijn diverse manieren om de set neer te zetten en met de lijnen te spelen. Draai ze om, zet de lijnen dwars op elkaar of laat ze juist door lopen. Speel met de positie van de onderdelen en geef daarmee je kaars zowel een strakke als speelse uitstraling.

Lotte de Raadt

Lotte de Raadt experimenteerde met een zeer oude decoratieve techniek die normaal gesproken wordt gebruikt op stof en bekend staat als “Batik”, door porseleinen kopjes met de hand te beschilderen met koolzaadwas. Op het porselein wordt een was patroon aangebracht, gevolgd door een extra kleurlaag op basis van natuurlijk ijzerslib (oer). Na het bakken op hoge temperatuur verdwijnt de was en wordt het patroon op het oppervlak gefixeerd. De patronen zijn geïnspireerd op de lichtgele bloemen van koolzaad, die veel zon nodig hebben om te gedijen, en op de peulen van de koolzaadplant waarin de zaden zitten. De was van de kaars wordt geproduceerd uit dezelfde zaden die leven geven aan de plant.