Een Vij5 Ambassadeur is, net als wij, groot fan van de Vij5 collectie. We hebben het hier niet zomaar over een verkooppunt, maar over een winkel waar ze nét even wat meer weten van onze producten. De lijnen tussen een ambassadeur en Vij5 zijn kort, daardoor kan hij of zij je alles vertellen over de Vij5 collectie!
Wat maakt dat deze ambassadeurs de liefde voor onze producten delen? Arjan ging in gesprek met Christophe Verbeke, onze Vij5 ambassadeur in België, om hier achter te komen. Ben je benieuwd naar het hele gesprek? Beluister dan de podcast.
Tekst: Daniëlle van de Haterd (Staaldraad Tekstschrijver)
Fotografie: Vij5 & PIET Moodshop
Christophe heeft winkels die de naam PIET Moodshop dragen. Deze naam is een verwijzing naar de straat van de eerste vestiging; de Sint-PIETersnieuwstraat. Over waarom Christophe Vij5 een warm hart toedraagt is hij duidelijk. ‘We verkopen de Vij5 collectie goed, die heeft dus bijgedragen aan het succes van de winkel. Het is niet voor niets dat we al acht of negen jaar ambassadeur zijn.’
Na zijn eerste zaak opende Christophe een tweede winkel in Gent gevolgd door eentje in Antwerpen. Die laatste is een constructie waarbij ook een conceptstore en een restaurant horen. In een winkelpand zoekt Christophe contrasten op, zo is zijn eerste zaak gevestigd in een oude kruidenierszaak. ‘Het is een pand met geschiedenis, volgestouwd met hedendaagse Belgische en Nederlandse designitems.’
PIET home in Gent is gevestigd in een oude kruidenierszaak.
Dat Christophe van de contrasten is, blijkt ook wel uit het feit dat zijn drie winkels een compleet andere identiteit hebben. ‘Ik geloof niet in copy-paste. Je kunt de vibe die je in het ene pand creëert niet kopiëren naar een andere plek. Ieder pand is anders en vraagt om een passende invulling. Onze tweede winkel in Gent is bijvoorbeeld heel strak en die in Antwerpen juist chique met hoge plafonds. Het leuke is dat elk filiaal een ander publiek aanspreekt.’
“Klanten komen niet bij ons om te kiezen tussen tien salontafels, ze komen voor een specifiek item of een bepaalde ontwerper.”
Christophe Verbeke – PIET Moodshop
Ander publiek of niet, in ieder van de drie winkels verkoopt Christophe de producten van Vij5. Dat heeft alles te maken met dat hij fan is van het design én de filosofie die daarachter zit. ‘Klanten komen niet bij ons om te kiezen tussen tien salontafels, ze komen voor een specifiek item of een bepaalde ontwerper.’
Connectie met de stad waar Christophe een winkel opent vindt hij belangrijk. Bij het maken van een keuze gaat hij zeker niet over één nacht ijs. ‘Het is voor mij belangrijk om te weten hoe een stad in elkaar zit, welke wijken er zijn en hoe PIET Moodshop daarin past. Als ik er zelf geen wortels heb trek ik een persoon aan die dat wel heeft, je moet je kunnen verankeren.’
Ambities zijn er te over. Ergens op de wensenlijst staat een winkel in Brussel ‘Maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Brussel is een stad waar half Nederlands, half Frans wordt gepraat. De buurten zijn er ook heel verschillend, dus het is de vraag in welke je je gaat vestigen. Als ik voor Brussel ga dan wil ik een samenwerkingspartner vinden die daar al zit. Als je wilt groeien moet je nieuwe netwerken kunnen opbouwen.’
Overkoepelend voor zijn drie fysieke winkels heeft Christophe een webshop. Toen deze 8 jaar geleden werd gebouwd, was dat op basis van één winkel. Door de groei van de afgelopen jaren voldoet ie eigenlijk niet meer helemaal. ‘In de loop van dit jaar staat daarom een compleet nieuwe website op het programma die ons in staat stelt aan te geven welke producten in welke winkel te vinden zijn. Nu is daar nog wel eens verwarring over, we hebben zoals gezegd niet alles overal.’
‘We hebben heel veel geluk gehad dat we al een webshop hadden, want die is ons in coronatijd heel goed van pas gekomen. Hij is toen echt ontploft, we hebben zelfs ons magazijn moeten verhuizen naar een grotere locatie!’
“Sfeer en vriendelijkheid zijn belangrijke uitgangspunten bij PIET Moodshop. Je wordt hier altijd verwelkomd met een glimlach.”
Christophe Verbeke – PIET Moodshop
Als ondernemer wil Christophe -net als Vij5- een verhaal vertellen. ‘Het gevaar is dat je in tijden van groei soms te veel terechtkomt in het operationele. Je moet zien te overleven, dat is goed gelukt maar nu is het tijd om mijn sterkte, het verhaaltjes vertellen, weer op te pakken.’
Sfeer en vriendelijkheid zijn uitgangspunten voor PIET Moodshop, dat zal niet veranderen als het aan Christophe ligt. ‘Ondanks alle verschuivingen in de markt zullen mensen altijd naar de winkel blijven komen om inspiratie op te doen en voor een glimlach. Ons online verhaal gaan we niet te zeer naar voren schuiven, zie dat meer als een portaal om door binnen te komen.’
“Mijn klanten hebben interesse in extra’s zoals een verhaal. Ik zoek naar speciale dingen, maar probeer wel het toegankelijk te maken door te kiezen voor betaalbare producten.”
Christophe Verbeke – PIET Moodshop
Piet Moodshop begon met de verkoop van accessoires, later kwamen daar ook meubels bij, de volgende stap wordt als het aan Christophe ligt het geven van interieuradvies. In zijn eigen winkels heeft hij laten zien dat hij de kunst van het passend inrichten wel beheerst. Hij denkt dan ook niet uitsluitend aan particuliere projecten maar ook aan professionele, grotere opdrachten. ‘Als iemand mij vraagt om een restaurant in te richten, dan zal ik dat met plezier doen.’ Om dit meer in de kijker te zetten is er een belangrijke functie weggelegd voor de nieuwe webshop/-site.
De producten die Christophe aan de man brengt trekken een breed publiek. Wat zijn klanten -die uiteenlopen van geneeskundestudent tot gevestigd architect- met elkaar gemeen hebben is hun liefde voor kunst, cultuur, architectuur en mode. Ze hebben interesse in extra’s zoals een verhaal. Christophe richt zich op een nichemarkt maar kiest er bewust voor om zich niet te positioneren in de dure high end merken. ‘Ik zoek naar speciale dingen, maar probeer wel het toegankelijk te maken door te kiezen voor betaalbare producten.’ Deze combinatie vindt hij onder andere in de Vij5 collectie.
Arjan nodigt Christophe uit om als de regels het toelaten weer eens op bezoek te komen in de Vij5 showroom in Eindhoven. Hij op zijn beurt stelt voor zijn voltallige team mee te laten komen zodat zij het verhaal achter de producten nóg beter kunnen overbrengen aan potentiele klanten.
En zo wordt maar weer eens duidelijk waarom Christophe Vij5 ambassadeur is.
*Dit interview heeft plaatsgevonden op een moment dat een bezoek aan België was toegestaan binnen de op dat moment geldende coronaregels.